کابینت وکیوم چیست ؟

کابینت وکیوم

ساخت انواع کابینت و کابینت وکیوم


_

وکیوم

کابینت وکیوم چیست ؟

کابینت وکیوم یکی از گرانترین و زیباترین نوع کابینت است . اما معایبی نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم .

این کابینت ها همانند انواع دیگر کابینت‌ها مزایا و معایبی دارند اما نکته مهم این است که اغلب از این مدل کابینت در زمینه طرح های کلاسیک بهره میبرند ولی باید بدانید که از این مدل کابینت در پیاده سازی طرح های مدرن هم استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت کابینت  وکیوم هم در زمینه طراحی کابینت کلاسیک و هم کابینت مدرن مورد استفاده قرار می گیرد .

همین تنوع در طرح واجرا باعث محبوبیت آن نیز شده است.آشپزخانه یکی از قسمت های مهم در خانه است بنابراین طراحی دکور آشپزخانه ومخصوصا کابینت ها از اهمیت ویژه ای دارد.نحوه طراحی کابینت ها به گونه ای که بیشترین جاداری را دارا باشند و در عین حال دارای نمابی شیک وخاص ومهمتر از همه کیفیتی خوب باشد از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

وکیوم و نحوۀ ساخت کابینت آن

مقصود از کابینت وکیوم کابینتی است که درآن از نوعی روکش به نام ممبران استفاده شده است در این نوع از کابینت ها مغز خام واصلی کابینت معمولا از جنس MDF، چوب یا نئوپان است . که این روکش بر روی سطح آن کشیده شده وبه ان زیبایی خاصی می بخشد.برای این کار به دستگاه و ماشین آلات وکیوم نیاز است .

کابینت وکیوم کلاسیک 

در طراحی مدل کلاسیک وکیوم ابتدا طرح ونقش مورد نظر به وسیله دستگاهی به نام سی ان سی (CNC) بر روی ام دی اف  خام و بودن روکش حکاکی شده وپس از آنکه مغز آن آغشته به چسب ورزین شد با استفاده از تکنولوژی جدید و مخصوص روکش ممبران بر روی سطح آن وکیوم می شود.

کابینت وکیوم مدرن

اما درطراحی مدل مدرن ممبران هیچ گونه نقش یا طرحی روی مغز ام دی اف صورت نمی گیرد وکار کاملا ساده وکیوم می شود.و بیشتر روی رنگ و جلوه های روکش مانور داده می شود .

این نوع از کابینت ها چون قیمت بالاتری نسبت به کابینت های ام دی اف وهایگلاس دارند برای مقرون به صرفه شدن بیشتر آن تنها سمت بیرون کار با روکش ممبران پوشیده می شود وطرف دیگرآن را با پی وی سی سفید روکش می کنند.

این کابینت ها دارای دو نوع روکش است. نوع اول که مناسب هر دو طرح ممبران یعنی هم کلاسیک و هم مدرن است، اما نوع دوم که روکش‌های ضخیم و براق هستند تنها مخصوص طرح مدرن کابینت ممبران است.

مزایای کابینت وکیوم چیست ؟

نتایج نشان داده یکی از عوامل مهمی که باعث محبوبیت بیشتر این کابینت ها شده ونیزبه عنوان مهمترین وبارزترین مزیت این کابینت ها شناخته شده قابلیت تنوع در طراحی آن است.تکنولوژی جدید ساخت باعث شده تا بتوان طرح های سنتی وهر طرح دلخواه دیگری را بر رویMDF پیاده کرده وپس از روکش کردن مورد استفاده قرار گیرد.

گران ولی ارزان

مزیت دیگرکابینت های وکیوم قیمت مناسب والبته متناسب با نوع طراحی و اجرای آن هاست به این علت که این نوع از کابینت ها نسبت به کابینت‌های کلاسیک چوبی که از قیمت بالایی برخوردارند هم دارای قیمت پایین‌تری بوده وهم از لحاظ طراحی شکل ظاهری دارای قابلیت های مشابه وچه بسا بیشتر وبهتر هستند زیرا از لحاظ ریره کاری وطراحی شکل ظاهری قویتراز نوع مشابه خود که کابینت های کلاسیک چوبی هستندعمل کرده است.

یکدست و خوش تراش

از مزایای دیگر این نوع از کابینت ها می توان به یکپارچگی ویک دست بودن سطح کار اشاره کرد.همین روکشی که روی سطح ام دی اف کشیده می شود علاوه بر اینکه جای هیچ درز وبندی را روی کارباقی نمی گذارد وزیبایی آن را دوچندان می کند باعث استحکام بیشتر آن نیز می شود.

مقاوم و شناگر

یکی دیگر از مزیت های کابینت های ممبران با توجه به نوع کاربرد واستفاده آن ها که لزوما در طراحی دکوراسیون آشپزخانه استفاده می شوند عدم نفوذ پذیری آب ورطوبت به درون لایه های ام دی اف است که نسبت به سایر کابینت ها مقاومتر وقویتر عمل می کند.

­مزیت دیگر این کابینت ها مربوط به نوع روکش آنهاست روکش های ممبران ازجنس پی وی سی بوده که برخلاف روکش های از جنس ملامینه قابل تبخیر نیست وهوا را الوده نمی کند.روکش های از جنس ملامینه به علت بخار شدن می توانند مشکلات تنفسی برای سالمندان وکودکان ایجاد کنند اما روکش های ممبران فاقد این مضرات هستند.

مزیت دیگر کابینت های ممبران بر کابینت های چوبی در نحوه نگهداری از آن هاست .این کابینت ها به علت داشتن روکشی از پی وی سی به راحتی قابل نظافت وتمیز کردن هستند.

اما معایب کابینت وکیوم چیست ؟ 

از معایب ممبران می توان به حساس بودن آن در مقابل نور آفتاب وحرارت اشاره کرد که بروز این امرمی تواند منجر به تغییر رنگ کابینت شود. در اینجا این نکته لازم به ذکر است که چنانچه چسب روکش نامناسب وبی کیفیت باشد دراثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب وحرارت امکان از تضعیف وتخریب آن وجود دارد که می تواند منجر به باد کردن سطح روکش ویا جدا شدن وکنده شدن روکش از مغزی ام دی اف و نهایتا خرابی کار شود.

روکش حساس

نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است حساسیت روکش های ممبران به برخورد اجسام نوک تیز یا کشیده شدن آن ها روی سطح روکش می باشد که می تواند منجر به پارگی روکش شود از اینرو باید مراقبت های لازم به عمل آید تا مستلزم صرف هزینه وزمان اضافه برای تعمیر آن نشویم.

وکیوم گل درشت است ؟

یکی دیگر از معایب این کابینت ها در زمینه پیاده سازی طرح هاست چنانچه طرح انتخابی داری ظرافت زیادی باشد کیوم روکش PVC در این مواقع ضریب دقت بالایی نداشته وکیفیت کار کاهش می یابد.پس در انتخاب طرح مورد نظر و سازنده و مهارت ایشان دقت کنید .

بسیاری از این کابینت ها زمانی که تحویل مشتری می شوند رضایت مشتری را از دست می دهد . زیرا در ساخت و وکیوم آن از دقت و متریال خوب بهره برده نشده است .

کابینت گران وکیوم با این ضعف ها که گفته شد بنوعی  مقرون به صرفه نمی باشد . اما برای آشپزخانه های فانتزس و پذیرایی که کار پخت و پز چندانی در آن صورت نمی گیرد بسیار شکیل و زیبا خواهند بود .

پس اگر مطبخ شما از آشپزخانه پذیرایی شما جداست این نوع کابینت را از دست ندهید . زیبایی و هماهنگی آن با مبلمان شما می تواند خیره کننده باشد  .

کابینت وکیوم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *