تفاوت نئوپان با ام دی اف چیست ؟

نمونه ام دی اف

فرق (MDF)  ام دی اف و نئوپان چیست؟

برای اجرای دکوراسیون و کابینت ها و کمد دیواری های خانه از کدام یک استفاده کنیم ؟ چه مزایا و معایبی هرکدام دارند ؟ آیا تفاوت نئوپان و ام دی اف حقیقی است ؟
ما در این مقاله قصد داریم به تفاوت آن ها بپردازیم اگر شما نیز جز آن دسته هستید که تفاوت آن ها را نمیدانید و براتون همیشه سوال بوده است. پس ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

اما سوال اول : نئوپان چیست ؟

از فشردن خرده چوب های زائد،تراشه های چوب بری یا خاک اره و چسب تحت فشار و گرما نئوپان ساخته می شود. نئوپان یک فراوردهٔ کامپوزیتی است.این محصول معمولاً از صنایع بازیافت چوب است به‌طوری‌که ضایعات به‌دست‌آمده در فرایند بهره‌برداری از چوب درختان برای مصارف مختلف را تبدیل به خرده‌چوب می‌کنند، سپس این خرده‌چوب‌ها را رطوبت‌گیری و به‌خوبی همگون می‌کنند و چسب می‌زنند و تحت پرس حرارتی قرار می‌دهند.
برای اینکه در برابر آب،حریق و پوسیدگی در مقابل حشرات بسازند در فرایند ساخت آن از مواد شیمیایی مثل وکس ،رنگ،عوامل رها سازی،عوامل مرطوب کننده استفاده می شود .
بعد از مخلوط آن ها باهم ترکیب نهایی به شکل مایه می باشد و به صورت صفحه در می آید.
این محصول تحت فراید شرده سازی قرار می گیرد تا چوب و چسب بیشتر به هم عجین و محکم شوند.

این محصول حاصل تکنولوژی سال 1887 آلمان است . بتازگی تغییر خاصی در آن صورت نگرفته است ولی شرکت های تولید کننده نئوپان توانسته اند که نئوپان را با روکش ام دی اف تزئئین کنند تا محصول خود را از انقراض تا مدتی نجات دهند .

نام تجاری نئوپان با روکش ام دی اف را در ایران لترون گذاشتند . بواقع چون روکش ام دی اف برای آن محصول طارحی و مهندسی شده است بروی نئوپان دوام چندانی ندارد .
اما همیشه کسانی هستند که برای مقداری سود بیشتر کیفیت را فدا کنند . لترون نوعی بی احترامی به تکنولوژی است . در کشور ما سالهاست که به شعور مصرف کنندگان از این قبیل بی احترامی ها می شود . نمونه آن اتومبیل آردی است که نه پیکان است و نه پژو اما طرفداران خاص خود را دارد .

این ترکیب ام دی اف نیست

لترون

 ام دی اف (MDF) چیست ؟

ام دی اف به معنای تخته ای با چگالی بالا است.
در واقع یک کامپوزیت چوبی تشکیل شده از فیبر های چوبی است.در ساخت ام دی اف از فیبر های چوبی کوچک استفاده می شود.
در ساختار این چوب از بافت و رگه های چوب یا حلقه های چوب قابل مشاهده نیست.برای ساختن این محصول از فیبر ،چسب و گرما استفاده می شود تا تخته های محکمی ساخته شود.برای ساختن ام دی اف می توان هم از چوب سخت و هم از چوب نرم به کار برد.
خمیر ام دی اف فرایند بسیار پیچیده ای را طی می کند تا تبدیل به مغز ام دی اف یا ام دی اف خام شود . در این فرایند 63 مرحله ای تفاوت بسیاری با نئوپان 7 مرحله ای رخ داداه است .

ام دی اف محصول کار مهندسان آمریکائی بوده و تکنولوژی آن بسیار پیشرفته است .
کارخانه ساخت ام دی اف

خشک کن ورق ام دی اف

اولین کارخانه MDF (تخته فیبر با دانسیته متوسط) در سال 1965 در شهر دپوزیت ایالت نیویورک ساخته شد که محصول خود را با نام تجاری (بارابورد) به بازار عرضه کرد. بعد از آن به دلیل تحولی که این صنعت در استفاده از ضایعات چوبی ایجاد کرد، بسیار گسترش پیدا یافت. به طوری که امروزه حتی بازار سایر اوراق فشرده چوبی نظیر تخته خرده چوب و… را تحت تاثیر قرار داده است.

اولین کارخانجات تخته فیبر ایران در دهه 1340 با نام ( فیبر رویال) در بندر انزلی و ( فیبر بابلسر) به بهره برداری رسیدند. نخستین کارخانه تولید MDF ایران در بهار 1383 با نام ( صنایع چوب خزر) به بهره برداری رسید. قابل ذکر است که بزرگترین کارخانه تولیدMDF جهان از ماده اولیه باگاس با ظرفیت 400000 تن در خوزستان به بهره برداری رسید که از ضایعات نیشکر و کارخانه های تولید شکر اقدام به تولید ام دی اف می کند . متاسفانه این نوع ام دی اف کیفیت و مشتری پیش بینی شده را ندارد.

در مقاله های بعدی راجع به آن به تفصیل توضیح خواهیم داد . ام دی اف ارزان آن متاسفانه بی دلیل نیست و هیچ تلاشی نیز برای بالا بردن کیفیت آن انجام نمی شود .
نیاز بازار از طریق واردات تامین می شود. ام دی اف وارداتی به هر دو صورت خام و روکش شده می باشد و عمدتا از کشورهای ترکیه, اندونزی, روسیه, اسپانیا, ایتالیا, آلمان, اتریش, فنلاند, و … وارد می شوند. البته محصولات ترکیه و اندونزی به علت قیمت کمتر نسبت به سایرین و کیفیت نسبتا قابل قبول طرفداران بیشتری در بازار فعلی ایران دارند.بتازگی امدی اف ایرانی با روکش کره ای نیز به بازارآمده که علی رغم رواج کیفیت جالبی ندارد .

حال با دانستن مزایا و معایب ابن دو محصول می توانیم بگوییم تفاوت نئوپان و ام دی اف  چیست .

 

فواید ام دی اف (MDF) چیست؟

انواع ام دی اف

انواع ام دی اف درجه یک

هزینه کمی دارد.
رنگ کردن آن آسان است.
بریدن آن آسان است.
سطح بسیار صافی و بدون هیچ تراشه ای دارد.
از نئوپان محکم تر و متراکم تر است.
از فیبرهای کوچک چوبی ساخته شده است به طوری که بافت های چوب در آن مشخص نیست.

معایب ام دی اف چیست؟
ام دی اف چون متراکم است پس وزن سنگینی دارد.
ام دی اف واقعی را بشناسیم:

اغلب مردم ام دی اف را با نئوپان اشتباه می گیرند.اما بزرگ ترین تفاوت نئوپان با ام دی اف در این است که از نئوپان از خرده چوب پرس شده ساخته شده است و ام دی اف از چوب و چسب و محصولات سلولزی خمیر شده با یک فرایند پیچیده ساخته می شود.این محصول کاربرد های بسیاری دارد و در میز ناهار خوری،سرویس خواب،کابینت آشپزخانه،کمد کنار تخت،میز مطالعه و… کاربرد دارد.

در شکل ظاهری اگر بتوانید مغز آن را ببینید کاملا واضح و مشخص است . در غیر اینصورت تشخیص آن کمی سخت خواهد شد و باید حرفه ای باشید تا آنها را ازهم تشخیص دهید . اکثر اجناس سری کاری و آماده موجود در بازار طوری محکم کاری می کنند که شما نتوانید به مغز چوب دید داشته باشید . اما از روی وزن آن نیز می توانید متوجه مغز داخل چوب شوید . ام دی اف بسیار سنگین تر از لترون می باشد .

فرق بین MDF با نئوپان چیست؟

در مقایسه با تخته خرده چوب (نئوپان) ، MDF دارای دانسیته یکنواخت تر در سراسر تخته و لبه های صاف تر و منسجم تر است . که در نتیجه آن بهتر می تواند مورد ماشین کاری قرارگیرد. محصول نهایی می تواند به صورت سطح صاف و یا با رگه های دلخواه طرح چوب و… باشد .  که در این صورت نیاز به روکش شدن (با روکش طییعی و یا لمینت) مرتفع می شود.

  • نئوپان چه مزایایی دارد:
    وزن سبک
    هزینه کم
    برای مبلمان آماده و از پیش ساخته شده ارزان بسیار مناسب است.
قیاس نئوپان و ام دی اف به همین راحتی

تفاوت ام دی اف و نئوپان

  • معایب نئوپان چیست:
    استحکام کمی دارد به همین خاطر نمی تواند بار سنگین را تحمل کند.
    سازگار با محیط زیست نیست .
    در برابر رطوبت باد می کند یا رنگ آن تغییر می کند.
    عمر کوتاه تری دارد و در محیط به مرور حتی اگر استفاده هم نشوند فاسد و پوک می شود .

در مقابل حیوانات جونده و حشرات مذی ضعف داشته و مکان مناسبی             برای تخم گذاری سوسک و حشرات دیگر است .

مزایای استفاده از MDF بجای نئوپان

MDF بدلیل ساختار یکنواخت همگنی که دارد به راحتی ابزار کاری شده و تهیه پروفیل و برش کاری براحتی و بدون اتلاف و خرابی MDF امکان پذیر است. همچنین بواسطه داشتن سطح بسیار صاف و صیقلی قابلیت روکش کاری و رنگ شدن و خوبی دارد. در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات از جمله موریانه کاملا مقاوم است. طول عمر بیشتری داشته و در برابر تغییر شکل و خمیدگی و پیچش مقاوم بوده از خاصیت ضد صدا Acoustic بر خوداری است. ضمن آنکهMDF در ضخامت پایین(۵/۲mm) نیز قابل تولید است.

از کاربردهای MDF نازک یا Thin MDF می توان استفاده در صفحات پشتی کابینتها، پنل چارچوب در،پارتیشن بندی و مصارف جدید در صنعت کفش سازی، قسمتهای داخلی وسایط نقلیه، اسباب بازیها، تیغه های فنهای برقی و مدارهای برقی نام برد. از کاربرد MDF ضخیم یا Thick MDF علاوه بر ساخت اثاثیه و مبلمان، می توان استفاده در ساختمان سازی و ساخت ستونها و ارکهای داخل ساختمان نام برد. این نوع کاربرد بواسطه مقاومت آن در برابر خمیدگی، پیچش و قدرت نگهداری پیچ عملی است .

تفاوت نئوپان و ام دی اف را بخوبی دانستیم . حال همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد. 

مجموعه کارگاهی آبنوس  افتخار دارد که با اندیشه  تولید بهترین محصول برای مشتریان خود به هیچ وجه از متریال نامناسب استفاده نمی نماید . از طراحی و تولید تمام برنامه و محاسبات بر اساس محصولی با کیفیت با استفاده از ام دی اف درجه یک می باشد . هرگز کیفیت را فدای سود بیشتر نمی کند .  ما هرگز اعتبار و نام و برند خود را فدای کمی سود بیشتر نکرده ایم و نخواهیم کرد . به قول سعدی صاحب سخن  :  این نام نیک است که می ماند .

10 دیدگاه

  • سلام
    من در زمینه تولید محتوی ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنم
    همیشه و همیشه و همیشه
    یادتون باشه که یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه عنوان مطالبتونه
    اگه عنوان مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
    ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست
    اما یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
    https://co10.ir/blog/website/title.html/
    حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین

  • سلام
    ببخشید من پیچ MDF رو از فروشگاهی به نام جهان پیچ صنعت تهیه کردم و اونجا بهم گفتن بجای پیچ ام دی اف می‌تونم از پیچ استیل هم استفاده کنم برای کابینت! میتونم بپرسم کسی میدونه که امکان این کار هست یا خیر؟

    • سلام
      دوست عزیز شما از هرنوع پیچی می تونید برای ام دی اف استفاده کنید ، اما پیچ های ام دی اف به علت خان های روی پیچ ایستایی بسیار بهتری داره و به راحتی لق و هرز نمی شه و کار رها نمی کنه . اما پیچهای غیر تخصصی چون رزوه اونها معمولا برای آهن و غیره ساخته شده نمی تونه چوب و ام دی اف رو سرجای خودش محکم کنه . توصیه ما به شما استفاده از پیچ ام دی افه

  • سلام خسته نباشید؛
    من دنبال پیچ MDF میگردم برای کابینت. از فروشگاه جهان پیچ صنعت که پرسجو کردم میگفتن که باید مدل چها سو بخرید یعنی این مدل https://jahanpichsanat.ir/fa/Cate24.aspx !!!
    میخواستم بدونم همین مدل مناسبه کابینت هست یا خیر؟

    • سلام
      پیچ های ام دی اف کاملا مشخص و معروف هستن و هر ابزار فروشیی می تونید تهیه کنید . اما برندهای خوب و معروف استقامت بهتری دارن
      این مدل هم کاملا مناسبه دوست گرامی

  • به نظرم پیچ های ام دی اف بلند حتما باید برند خوبی مثل دیاموند باشه . چون معمولا خیلی راحت میشکنند یا خم میشن

    • قطعا هرچی طول پیچ و بار روی اون بیشتر باشه باید پیچهای قوی تری استفاده بشه . درمورد پیچ های ام دی اق چون قطر اونها تغییر نمی کنه پس همونطوری که شما گفتید پیچهای بلند باید درجه یک تهیه بشن تا بتونه مقاومتشو حفظ کنه

  • سلام وقت شما بخیر من یک قرار داد نوشتم مبنی بر نصب دو کمد دیوار به ابعاد 190×280 و 300×280
    بعلاوه ی کابینت آشپزخانه که یخچال دوقلو هست اجاق گاز مبلی کابینت‌های زمینی هم یک کابینت دارای سه کشو و سه تا برای ظروف بالاآبچکان سه کابینت وکنارش جای هود قرار داره. کل اینهارو گفتن MDFمیزنن از نوع مرغوب بعداز آوردن بار دیدم مغز کارها کاملا پوست کنده شدن و دربها برخلاف حرفشون لترون هست. کل مبلغ رو گفت26میلیون میخوام بدونم چقدر تفاوت قیمت با چیزی که قرار بود برای من انجام بدن وجود داره!؟ خیلی ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      از لحاظ قیمت ام دی اف و لترون خیلی تفاوت ندارن .و به نوعی استفاده از لترون نوعی بی سلیقه گی محسوب می شه . لترون همانند ام دی اف مفاومت داره وشما نگران استقامت کار نباشید. مشکل لترون در باز و بسته کرد کار رخ می ده . به هرحال طبق قرارداد شما می تونید اقدام کنید. مرجع حکمیت تو این کار اتحادیه مربوطه و شورای حل اختلاف می تونه باشه .
      توصیه ما اینه که اگر کلیت کار مشکل نداره نسبت به پشت و نقاط کور کار حساس نباشید . اما اگر بازهم قصد اقدام داشتید به شرح بالا می توانید احقاق حق کنید
      موفق و شاد و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *